måndag 19 mars 2012

Mitt årstidsträd

Jag har alltid tyckt om att sitta och titta ut genom fönstret - och av någon anledning har det varit träd som varit det jag har "studerat". Högstadiets mattelektioner hade fönster mot ett antal fina lönnar och kronorna på de träden kunde jag utan och innan, lite sämre med matten, och det verkar fortsätta för utanför mitt kontorsfönster står ett häggmispelträd på lite lagom avstånd så att jag kan sitta och titta på det. Ett träd som gör mycket nytta - inte bara för mig utan även fåglarna har det som sittplats. Det är lite roligt att ha ett träd som man kan följa genom årstiden och häggmispel är en sort som det faktiskt går att se att det händer något med. Just nu väntar vi med spänning på att knopparna ska inta sin tjusiga start och de börjar växa så smått. Titta ut genom era fönster och fundera på om ni har träd ni kan se och om det händer något med dem, annars kan ni ju komma till Vidersborg så hjälper vi er att välja ut något som passar er.


tyvärr har jag ingen bra bild på mitt träd men detta är något annat med alldeles fantastiska knoppar - en Acer Princeton Gold (gulbladig skogslönn) visst är den pampig...


och detta är en körsbärsbenved, den finns i både träd och buskform och är ett litet smidigt träd om man inte har så mycket plats, även den är otroligt vacker i knopparna.
Nu kommer solen fram igen - för en timme sedan så snöade, haglade och blåste det, visst är det lite "aprilväder".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar