tisdag 5 oktober 2010

Höst + färger = Höstfärger.....!

Jag förstår inte riktigt alla människor som tycker att hösten är grå och tråkigt - och jag är riktigt glad för det, för hösten är en otroligt vacker årstid om man bara tittar lite på omgivningen. Men jag arbetar ju i en miljö som väl gör att jag ser mycket med andra ögon.... För de kunder som bara sätter Thujor och lägger plattor så blir ju inte årstiderna lika markerade när det gäller färger, men det finns ju alternativ......

Cotinus Royal Purple (rödbladig perukbuske) är ju vackert brunröd i bladverket hela säsongen och nu är den helt lysande röd i höstfärgen - så himla läcker!


...säger jag rönn, så säger många kunder - men det växer ju vilt i skogen, det vill jag inte ha - och då säger jag, VARFÖR INTE??? det finns ju så många olika sorter med röda, rosa, vita, orangegula bär och med väldigt olika bladstorlek....

Sorbus commixta Carmencita E (japansk rönn) är vädigt härlig och har en storlek som fungerar även i den lilla trädgården


Sorbus koehneana (pärlrönn) Vita bär och även den en behändig storlek



Sorbus c. Dodong (Ullungrönn) stora röda bärklasar och en alldeles fantastisk höstfärg, dessutom är bladen stora och ger ett lite exotiskt inslag i trädgården

som ni ser så har även ett växtslag som t.ex rönn olika höstfärger på bladen så det kan variera även inom samma grupper.


En annan växt som förenar nytta med nöje är Amerikanska blåbär - goda att äta och mycket vackra att titta på - det lyser om dom nu på hösten.


höstfärger - innebär ju även blommor, och här är en Klematis Etoile Violett som blommar mycket fortfarande och det har den gjort ända sedan midsommar - oavbrutet!


Nästa växt är Prunus incisa Kojou-no-mai (japanskt körsbär) ett litet träd med vitrosa blommor tidigt på våren och nu får den vacker höstfärg på bladverket

En mycket bra prydnadsbuske är Euonymus alatus (vingad benved), den är lättskött och så vackert färgad nu på hösten, men den är även dekorativ med sina mörkgröna blad övriga säsongen.

Aronia är ett växtslag som många vet vad det är och denna sort heter Hugin, det finns fler sorter och alla är så här tjusiga nu på hösten


sist men inte minst är Höstanemon (just denna sort heter Haspen Abundance), tyvärr är de inte lika vackra på våren när de flesta kunderna är i butiken så därför missar många att plantera dem. Men nu är de så här vackra!


vad kan vi nu dra för slutsats av allt detta - jo var noga när ni väljer era växter, tänk på annat än bara blommor och tänk framför allt på att de ska få höstfärger, ha ett vackert växtsätt och att allt kanske inte är lika roligt hela tiden men många sorter kan vara minst lika läckra i bladverket som i blomningen, jag själv brukar tänka på att blomningen är en bonus (och ibland tycker jag faktiskt att de mest "kommer och stör") och när vintern kommer kan ni passa på att studera era avlövade växter och se om ni tycker att de är vackra i sin uppbyggnad eller om de bara ser trista och risiga ut. Börjar ni titta på det så hoppas jag i alla fall att en del av er kan lära er att uppskatta växterna även på vintern - för det är en otroligt vacker växtårstid.......!

1 kommentar:

  1. Fantastisk uppräkning av höstens färgprakt bland växtligheten. tack för den förgyllda stunden

    SvaraRadera